2.
Az emberré
válás utáni szexuális viselkedés
Az
evolúció elmélete Ch. Darwin
a fajok eredetéről szóló
műve alapján
kezdett kibontakozni a különböző szaktudományok – különösen az
antropológia, a néprajz és a történettudomány – segítségével. Ma már
elég megbízható, bár hozzávetőleges képpel rendelkezünk
az emberré válásról, s ezen belül a
szexuális viselkedések alakulásáról. Legközelebbi állatőseink fentebb vázolt
életmódja alapján valószínűsíthetjük, hogy az emberré válás százezer
esztendeiben őseink szexuális viselkedése alig különbözött a főemlősökétől,
elsősorban a primátáktól. A helyzet lassan változott.
Rövid, de frappáns összefoglalót
olvashatunk erről Ernest
Borneman: Das
Patriarchat (in:
I. Kerschner (Hrsg.): Konfliktfeld Sexualität,
1977) című tanulmányában.
Eszerint
európai elődeink nemi életének első, megbízható leletei a
korai paleolitikumból származnak, amely kb. az időszámításunk előtti
800 000-től a 100 000.-ik évig tartott.
A nomádok kis létszámú hordái akkoriban szinte kizárólag
gyüjtögetésből éltek, tehát még nem vadásztak. Az ilyen gyüjtögető csoportokat
a „vadászat előtti szakasz prédalesőinek”
nevezik. Minthogy valószínűleg még semmilyen nemek közötti
munkamegosztás nem létezett – ez csak a szerszámok fejlődésének magasabb
fokán vált lehetővé --, nyilván egyik nem sem uralkodott a másikon.
Azt sem tudjuk, létezett-e homoszexualitás.
Az európai közép-paleolitikumban
(kb. a 100 000.-től az 50 000.-ik évig)
jelenik meg először a férfi és nő közötti munkamegosztás.
Miközben a nők továbbra is a növényi élelem és a kisállatok gyüjtésével
foglalkoztak, a kőszerszámok fejlődése
már lehetővé tette a nagyvadak vadászatát.
A leletek szerint a vadászatokban inkább a férfiak vettek részt, ezért
feltételezzük, hogy a speciális vadászati szerszámok létrehozása
jórészt a férfiak műve volt. Ugyanez
érvényes a csapdák építésére
és elhelyezésére. Nagyjából
ugyanez mondható később a halászatról. Mindhárommal
a férfiak foglalkoztak. A talált
leletek alapján úgy tűnik, hogy ebben az időszakban az emberek többnyire mintegy
30 tagú hordákban
(az anyákkal, gyermekekkel és idősebbekkel együtt)
éltek, s származásukat valószínűleg egy ősanyára vezették
vissza. Ezt egyrészt az valószínűsíti, hogy a vadászó férfiak még mindíg
kevesebb élelmet szereztek, mint a türelmesen
gyüjtögető asszonyok; másrészt
az ebből az időből fennmaradt sok női bálvány és a fallikus figurák hiánya.
Ez valószínűleg azt jelenti, hogy a nőfigurák
nem szexuális bálványok, hanem termékenységi szimbólumok voltak, vagyis nem egyszerűen
nőket, hanem anyákat ábrázoltak.
Érthető is, hiszen az éhség, betegség és balesetek miatti halandóság
olyan magas volt, hogy a horda túlélése a gyermekek számától függött.
Az idősebbek és a betegek csak elegendő fiatal esetén juthattak táplálékhoz.
Ha viszont a termékenységet ilyen magasra értékelték, az apaszimbólumok
pedig hiányoztak, akkor ebből az következik, hogy a párzás és a szülés
összefüggését még nem ismerték. Ez a magyarázata a
matrilineáris leszármazásnak.
A nő
magasabb rangja abból adódott,
hogy az élelem nagyobbik részét ő szerezte, s a szülések révén ő biztosította
a horda jövőjét.
Az áru
csere megjelenése
S az is fontos, hogy egyértelmű bizonyítékai
vannak a külön élő hordák közötti
kapcsolatnak, ami- nek fő oka vagy
az „árucsere”, vagy a nemi partnerek cseréje lehetett.
Ám, minthogy termelés még nem folyt, s ezek a hordák még az önellátó társadalom gazdasági szintjét sem érték
el, az első feltételezés valószínűtlen.
Ha viszont a szexuális partnerek cseréjére került sor, úgy matrilineáris
leszármazás esetén nagy valószínűséggel
matrilokális exogámiáról van szó,
s ez azt jelenti, hogy s csoportba kerülő férfiak életük végéig a
saját, anyai rokonságuk tagjai maradtak, bár
a nő rokonságával éltek és azokkal együtt vadásztak.
A pszichoanalitikusok és az előtörténet polgári kutatói az exogámia eredetét az
eugenikával hozták kapcsolatba, s a genetikai károsodások elkerülésével
próbálták magyarázni. Csakhogy
ahol nem ismerik az apa szerepét a nemzésben,
ott nem lehet szó eugenikai
szándékú incesztustaburól sem. Indokolatlan
tehát Freudnak az a feltételezése, hogy az ember az ellentétes nemű szülő
iránti incesztusfixációval születik, hiszen ahol a lány nem ismeri az apját,
ahol a gyermekek minden felnőtt férfit apjuknak,
s minden felnőtt nőt anyjuknak tekinthetnek, ott az incesztustabu nem működhet.
.. Ahol a vér szerinti anyához fixált
érzelmi kötődés nem jöhet létre, ott nem is kell ezt
incesztustilalom révén megakadályozni.
Tudjuk azonban, hogy az incesztuózusan élő
csoportok még akkor is hátrányban
vannak az exogám módon élőkkel szemben, ha ebből semmilyen genetikai káruk
nem származik, mert hiányzik a
tapasztalatok cseréje. Az ilyen csoportok nem genetikai, hanem szociális
okok miatt stagnálnak. Az
emberiség fejlődése viszont kétségtelenül
az olyan csoportok közötti tapasztalatcserén alapul, akik
eltérő életfeltételek között dolgoztak, s így különböző termelési
technikákat alkalmaztak. Fontos azt is leszögezni, hogy
az a nem, amelyik csoportjából
kivándorolt, hogy más csoportban találjon partnert, mindíg több tapasztalatot szerzett, s ezáltal gyorsabb és
alaposabb intellektuális fejlődésben részesült. Az adott régióban és időszakban
ez a nő volt. Ő kereste partnerét a másik hordában, s aztán haza vitte.
Ebből nagy intellektuális előnye származott, mert aki egy idegen világban képes
tájékozódni, az többet tanul, mint az otthon maradó.
Mindez megváltozott előtörténetünk következő
korszakában, az újabb paleolitikumban (kb.
az időszámításunk előtti 50000
és 10000 évek közötti időszakban), mert a férfiak a vadász-
és halászeszközök előállítása terén olyan áttörést értek el,
hogy ezzel gazdaságilag
és egyben szexuálisan is dominánssá váltak. Ettől
kezdve a férfiak maguk választották szexuális partnereiket...
A férfi,
mint magántulajdonos
A mezolitikum
(kb. az időszámításunk előtti 6000
és 1000. év között)... a tartalékoló
gazdálkodás és a cserekereskedelem kezdete. A vadászat, vagyis a férfimunka
révén összegyüjtött élelmiszer-tartalékok ellenére megmaradt a matrilineáris
leszármazás rendszere. Másrészt azonban a felhalmozott élelmiszer-tartalékok
az európai történelemben először tették lehetővé a magántulajdon és
az öröklés egyszerű formáját; az
utóbbi pedig az apa nemzésbeli szerepének felismerésétől kezdve a férfi
számára biztosított előnyöket. Ha
a tulajdont a tulajdonos halála után is számításba
kellett venni – ez volt a mezolitikum forradalmi felismerése! -- , akkor ebből
következett, hogy az apák előbb-utóbb
követelni fogják a tulajdon patrilineáris leszármazás szerinti öröklését.
A nők helyzete ezzel kritikussá vált.
Borneman a továbbiakban kifejti, hogy az addig csak gyüjtögető
asszonyok vették észre először az elhullatott magokból kinövő
növényeket, s próbáltak először egy kapaszerű szerszámmal kiásott
árkokba magokat vetni, s a termést learatni. Bár így ők teremtették meg a
mezőgazdaság alapjait, a férfiak hamarosan feltalálták a marhák által húzott
ekét, s ez újra megerősítette uralmukat
a nők és a gyermekek
felett. A vagyonról (háziállatok, vadászzsákmány, gabona stb.) már főleg
ők gondoskodtak, s ezt saját tulajdonuknak tekintették;
előnyös helyzetüket cserekereskedelemmel és hadviseléssel egyaránt
kihasználták. Igy alakult
ki a patriarchális társadalom, s a nők alárendelt helyzete a magántulajdon
alapján.
A
„szerelem eredetéről”
Egy másik, korábban keletkezett, de színes és érdekes, átfogó történeti
összefoglalót olvashatunk Norman Hair
(szerk.): A szexuális élet enciklopédiája című könyvében, amelyet
Décsi Imre magyarra fordított és (1930 körül)
kiadott. Ebben – „a szerelem eredetéről”
– többek közt ezeket olvashatjuk:
„Az állatok – még a felsőbbrendűek is – nem keresnek egyebet a
puszta megtermékenyítésnél és a fajfenntartásnál, s ettől az ösztöntől
indíttatva kívánják a másik nembelit, többnyire minden egyéni megkülönböztetés
és választás nélkül. Megesik,
hogy több hím harcol egy nőstényért, de itt a nyers erő dönt, nem pedig a
párnak szabad választása. Az egyéni
választás, ahol... az ész és az érzés is sorompóba lép, az első lépés
az ösztönös, állati nemiségtől az emberi szerelem felé.
De ez a választás nem volt örök időktől fogva, még az embernél sem. Az ősember csoportokba verődve
élt és aszerint gyakorolta (csoportosan)
a házasságot is. Később törzsenként. S amikor a hordaszerű csoport
törzzsé alakult, még akkor is messze voltak attól, hogy az egyéni szerelmet
ismerjék.... Nagyon valószínűnek látszik, hogy az első, egyéni házasságok
idegen törzsek asszonyainak elrablásából, a nő feletti tulajdonjog szerzéséből
állottak. Úgy látszik, hogy a vadászok nomád életéből a földművesek házhoz
kötött életformájába való átmenet és vele a magántulajdon megszületése
játszotta a fő szerepet ennél az átalakulásnál... [Itt a szerző ismerteti
H. Ellis és H. Spencer szerelem-meghatározását.]
... A Bibliában csak ritkán esik szó a szerelemről
Például Ráchel és Jákob
történetében, ahol a nemi kérdés mindig felszínen van. .. Az „Énekek
éneké”-ben Bölcs Salamon
király a szeretett nő testét, tekintetét, illatát, báját és termetét a
legkisebb részletekig leírja úgy,
hogy minden érzékünk, a látástól az ízlelésig megkapja a maga adagját.
Ellenben szó sem esik a szeretett nő erkölcsi és lelki tulajdonságairól.
Viszont látjuk, hogy a szerelem testi eleme is megnemesülhet, és
évezredekig élő költeménynek adhat életet, ha gazdag, színes érzékiségű
költő testét-lelkét hatja át.
A szerelemnek ez az egyoldalú nemisége csúcspontjáig jutott a régi,
klasszikus Görögországban és Rómában.
S itt, bár a lelki elem még hiányos volt (mert kétségbe vonták a nő
saját lelki életét), de a szerelmük mégis lelket lehelő kifejezésre
jutott e kor halhatatlan, tökéletes szobor-alkotásaiban. Igy hát a görögök,
bár megnemesítették a nemiséget, mégsem ismerték a szerelmet a mi értelmezésünk
szerint. A nő az ő felfogásuk
szerint részben szülő gépezet volt, részben a kéj szerszáma. Orfeusz mítoszában már fülünkbe cseng valamely elvontabb
érzésnek halk visszhangja, aminek hallatán a lelki szerelemre is
gondolhatunk. De ez a példa csaknem egyedül áll a régi Görögországban.
Minthogy a görögök nem juttattak lelket a nőnek, a testi-lelki
szerelem, amihez a barátság utáni vágyakozás csatlakozott, csak férfiak között
volt lehetséges. Ez a magyarázata annak, hogy az ókori görögöknél egy új
kultuszt látunk feltámadni, amit nemcsak hogy tűrtek, de egyenesen dicsőítettek
és eszményítettek. Ez volt a (mai szóval) homoszexualitás, a férfiak közötti
szerelem kultusza. Havelock Ellis megállapította, hogy az igazi
szerelemnek a görögök a homoszexuális szerelmet tartották. ..
... Összefoglalólag elmondhatjuk, hogy az ókor ismerte ugyan a
kifinomult érzékiséget, de nem ismerte azt a szerelmet, ahol a szellem ölelkezik
a testtel. Ennek a fejlődésnek egyik fordulóját jelzi a kereszténység,
amely a lelket és a szellemi értékeket tette az élet és a hit tengelyévé,
s ezen az alapon építette fel azt az új világnézetet, amely
szerint a lélek uralkodik a testen.
Ettől fogva azonban a nemi érintkezés az ellenkező túlzásba esett.
A lelki szerelmet az egekig emelték, a testi szerelmet viszont lelökték
trónjáról. A papok aszkétasága
minden testi érintkezést tisztátalannak, mi több:
bűnnek tekintett. A nemi érintkezést a
fajfenntartás érdekében szükséges rossznak
nyilvánították, amelynek szerepe eddig tart és nem tovább. Szent Ágoston
kifejezése: „Inter faeces et urinam nascimur” (ürülék és húgy között
születünk), a középkor kedvenc eszméjévé vált és alkalmas lett
arra, hogy elvegye a világ kedvét a testi szerelem kárhozatától. A laikus világ is a lelki szerelmet eszményíti és hallgatással
mellőzi a testi szerelmet. „Én nem vagyok szerető, én imádó
vagyok!” mondja a trubadur. Igy a nő, aki valamikor az embertermelés
és a kéj eszköze volt, most az emberfelettiség magas talapzatára kerül.
Ha a régi férfiakat csak a nő alsó teste érdekelte, a középkor nőimádóit csak a felső teste vonzotta. S ehhez a
„fél” nőhöz itt is,
ott is csak fél szerelem juthatott.
Stekel szerint
„ennek a lelki szerelemnek egy tisztán vallásos árnyalat felelt meg,
aminek legmagasabb kifejezője a Madonna-kultusz. Ez a tisztán lelki szerelem
ideje, azé a törékeny és sápadt szerelemé, amely nem kíván bíztatást.
Az alapja törékeny: megveti az érzékiséget... Szakadék támad a nemiség
és a szerelem között, amikor megszületik a modern idők legégetőbb problémája:
a nemek küzdelme.” Csak ezután,
a nemi „reneszánsz” hajnalán
kezd összeforrni a kettévágott szerelem két fele Amikor kihozza a feledésből az ókor műveit és
bekebelezi őket a jelenbe, az eszményi szerelem hozzá szegődik a nő testéhez,
s az égből leszáll a földre. Nem azért, hogy rabszolgája legyen, hanem
hogy a teljes emberi lény életét élhesse, úgy testi, mint lelki vonatkozásban;
mint aki elfoglalja azt a helyet, ami a nemi életben megilleti.
Félezer éve annak, hogy az emberiség megtalálta az égi szerelem
mellett a földit is. A szerelmet a gondolat reneszánszában méltó hely illeti meg a
15.-16. század legragyogóbb műemlékei között. Hosszú volt az út a
légies Madonnáktól az olasz
reneszánsz remek női testéig,
mint ahogy minden szerves fejlődés útja lassú és hosszú. A reneszánsz művészete
és irodalma új emberek műve, akik ismerték az egyéni szerelmet és
visszahozták a vágyat a nő iránt, annyi fájdalmas mellőzés után.”
A „természeti
népek” párválasztási szokásai
Ez a gondolatmenet ugyan messze túlhalad az emberré válás
évezredein, de globális vázlatossága ellenére elég reális képet ad
a szexuális viselkedés történelmi alakulásáról..
Amelynek kezdeteit az ún.
„természeti népek” tanulmányozása révén is jobban megérthetjük. Életkörülményeik
folytán ugyanis szexuális viselkedésük sok szempontból hasonlított a többtízezer
éve élt embercsoportokéra, amíg föl nem fedezték őket
(bár szexuális szokásrendszerük nyilván addig is lassú változásokon
ment keresztül). Buda Béla
(1988)
azt írja erről, hogy „a természeti népek kultúráiban megtalálhatjuk
a párválasztás minden formáját... a párválasztás minden emberi közösségben
szociálisan szabályozott és ez a szabályozás erősebb a biológiai
mechanizmusoknál. Talán egyetlen
átvezető elem az állatvilág és az ember között..., hogy e társadalmak
egy része nem igyekszik kontrollálni a gyermekkori és serdülőkori szexualitást;
a fiúk és lányok korlátozás nélkül élhetik ki játékos próbálkozások
formájában a bennük feléledő szexuális késztetést...
...Ismeretes néhány kultúra, amelyekben a partnerviszonyok zűrzavarosak,
és a házassággal analóg partnerkapcsolat nem található meg. Ilyen például
a ceyloni Nayar törzs esete, amelyben az anyaági nagycsalád gondoskodik a
gyermekekről, a fiatal férfiak és nők egy közös, nagy házban alszanak, párjaikat
alkalmanként váltogatják,, szilárd uniót egymással nem képeznek. (Stevens,
1970). Még négy ilyen kultúra ismeretes, de több más kultúra is van,
amelyben a gyermekek nevelésének gondja nem, vagy nem kizárólag a szexuális
együttélést folytató párra nehezedik, és nem ez a pár a társadalom
alapvető, gazdasági egysége sem. Ilyen például a Malinowski (1972)
által leírt Trobriand-szigeti
társadalom is. Ebből csak az következik, hogy
a házasságot nem lehet a kultúra ismérvének tekinteni, habár nagyon
elterjedt...
Nem egy társadalomban tilos a törzs közösségén belüli házasság
(az exogámia szabálya illetve az endogámia tilalma áll fenn).... Számos társadalomban
a közösülés és a megtermékenyülés összefüggését nem ismerik;
ilyenkor szellemi hatásokkal magyarázzák a megtermékenyülést. Az
ilyen társadalmak rendszerint
anyajogúak, lévén az anya kapcsolata gyermekével – a szülés eseményén
át – kétségtelen. Függetlenül a gyermek nemzésének koncepciójától,
minél inkább jelentősége van a közösségben a tulajdonnak, különösen a
termelőeszközök tulajdonának, annál világosabban kidolgozottak a rokonsági
viszonyok, amelyek az öröklési rendszerek vázát is jelentik... A
tulajdonviszonyokkal rendszeresen együtt jár a nők megváltásának, megvételének
intézménye. A nő ilyenkor mint munkaerő kap jelentőséget... Jellegzetes
gazdasági szabályozottság alatt áll a többnejűség; ennek az intézménynek
szinte szükségszerű feltétele a nők munkaerejének kihasználása. Ilyen
esetben a nő „választásáról” alig
lehet beszélni; kénytelen hozzámenni
ahhoz, akinek szülei eladják A férfi
választása sem pszichológiai értelmű;
személyes kapcsolat a partnerek között alig van... mert kulturális
kötöttségek, hagyományok és gazdasági erők
... írják elő a párválasztást.” (37-40.old.)
A szexuális
viselkedés humanizálódása
Az eddigiekben vázolt, általában néhány tízezer évvel ezelőtti,
bár a világ elszigeteltebb helyein nyomokban
még ma is megtalálható, kezdetleges társadalmak kulturális kötöttségei
és hagyományai (pl. a nemzés
„szellemi hatásokkal” magyarázása) egyértelműen
a vallási hiedelemvilágra utalnak, ami – tudományos ismeretek híján –
az adott körülmények között a világban való eligazodás szükségképpeni
próbálkozása volt. A szexuális viselkedés
különböző korlátozásai,
pl. az endogámia tilalma, s ezzel kapcsolatban az incesztustabu megjelenése, az (állat)ősök tisztelete
stb., rendszerint animisztikus, vallási elképzelésekkel jártak együtt.
Az emberré válás során folytatódott az a folyamat, amely már az emberszabású majmoknál elkezdődött, vagyis a biológiailag mereven programozott, feltétlen reflexes, ösztönös szexuális viselkedés fellazulása, az ösztrusz eltűnése és a csoportnormák szerinti szexuális viselkedés megtanulása. Kivételek és visszaesések persze előfordultak, de a szexuális viselkedés szocializálódása a közösségek gazdasági és strukturális fejlődésével párhuzamosan egyre erőteljesebben érvényesült, s ezzel az ember pszichoszexuális fejlődése új, magasabb szintre emelkedett. Ezzel együtt természetesen a nemek viszonya is változott: a kezdeti matriarchátus a vadászfegyverek, a halászati, s később a mezőgazdasági termelőeszközök fejlődésével kialakuló férfi magántulajdon következtében helyet adott a patriarchátusnak. A csoportházasság- és kommunaszerű szexuális együttélésekből fokozatosan kialakult a párok tartósabb együttélése, a férfi nemzésbeli szerepének felismerésével pedig a szülőség és a család megjelenése. A kialakuló családok eleinte poligám párkapcsolatokon (poliginián és poliandrián) alapultak; a magántulajdon és patriarchátus feltételei között pedig a többnejűség vált uralkodóvá. (Lásd: 1., 4. és 5. Dokumentum)