2. rész:
A szexuális
viselkedés ontogenezise
Az
emberi faj szexuális viselkedésének történelmi
áttekintése után áttérhetünk
az egyének szexualitásának pszichológiai vizsgálatára: milyen
külső és belső feltételei
vannak az egyéni szexuális
viselkedésnek, s hogyan alakul ez
a viselkedés az ontogenezis folyamán?
Ezek
tisztázása azért fontos, mert – mint azt már a Bevezetésben láttuk –
az ember
születésénél fogva nemi lény, s ez egész viselkedését
messzemenően befolyásolja. Bármely egyén mélyebb megismeréséhez és megértéséhez
tehát
ismernünk
szükséges az illető
szexuális identitását, alapvető beállítottságát, szerepviselkedését,
továbbá erotikus
és fajfenntartó viselkedését. Mindezeket
a tényezőket megközelíthetjük többek
közt a személyiség-
és fejlődéspszichológia,
a szociálpszichológia és párkapcsolati dinamika,
vagy a szexuális devianciák, orientációs
és funkciózavarok szempontjából.
Az utóbbi évtizedek szexológiai
és szexuálpszichológiai kutatásai ezekről
igen sok adatot halmoztak fel.
1.
Az egyének szexuális
képességeinek eredete
A
legfontosabb, s még ma is vitatott kérdések közé tartozik, hogy honnan
erednek az ember sokféle szexuális viselkedésében megnyilvánuló képességei.
A kezdeti és legegyszerűbb válasz erre az volt, hogy ugyanonnan,
ahonnan az állatoké, vagyis velünk
született, biológiai programozásból. Eszerint
az ember szexuális viselkedése ugyanúgy
ösztönös lenne, mint
az állatoknál. Megjelentek tehát
a 19. század folyamán az ösztönelméletek,
s a
pszichoanalizis megteremtője,
Sigmund Freud is
kidolgozta a magáét (mint azt később látni fogjuk).
Hamarosan kiderült azonban, hogy az emberi
viselkedés általában, s így a szexuális viselkedés
sem érthető meg pusztán
az embernél is feltételezett ösztönök
alapján. Az ember ugyanis
sokkal inkább kultúrlény, mint amennyire természeti lény.
Evolúciója
során az állati létből örökölt viselkedés-mechanizmusai
fellazultak; ösztönredukció következett
be, s a megmaradt ösztöntöredékek
beolvadtak a tanult viselkedésbe.
Ez a folyamat már legközelebbi állatrokonainknál, az emberszabású majmoknál is megfigyelhető. Bizonyítékát jelentik az ún. „Kaspar-Hauser-Kísérletek”, amelyek egyik válfajában egy emlősállatot születésétől kezdve izoláltan nevelnek fel, s aztán fajtársai közé visszaengedve megfigyelik viselkedését. Az egyik leghíresebb ilyen kísérlet H.F. Harlow amerikai kutató nevéhez fűződik, aki újszülött majmokat választott el anyjuktól és más fajtársaiktól, s különböző feltételek között táplálta őket, közben megfigyelve viselkedésüket. Egy szőrös „drót-anya” jelenlétében a kis majmok kapaszkodási reflexe velük születettnek tűnt, tehát ösztönös volt, néhány más, feltétlen reflexhez hasonlóan. A később fajtársaik közé visszaengedett majmok viselkedése azonban feltűnően különbözött a többiektől: sem a náluk szokásos szexuális viselkedésre, sem más, a fajtársakra jellemző viselkedésre (pl. anyaszerepre) nem voltak képesek. Ez egyértelműen mutatja, hogy már az emberszabású majmok viselkedése sem teljesen biológiailag programozott, hanem a körülményektől függően alakul.
Az ösztönös programok szétesése
Az
átfogó viselkedésprogramok tehát az emberré válás folyamán
szétestek, s ami maradt
belőlük, az nem sokkal több, mint néhány
alapvető reflex és
viselkedési készség, amelyeket belső,
vagy külső kulcsingerek
váltanak ki.
Ilyen reflexek például a
lélegzés, a nyelés,
az újszülött kapaszkodási reflexe, sírása,
spontán mimikája és gesztikulációja, amelyekkel bizonyos szükségleteit
jelzi stb.
Tény, hogy az újszülött viselkedése még sokkal inkább ösztönös
jellegű, de az ösztönös elemek nagyon hamar módosulnak a külső hatások következtében,
amelyekhez megtanul alkalmazkodni. Vele
született adottsága, hogy az életfontosságú
kulcsingerekre kereső odafordulással (appetenciával),
vagy elutasító
averzióval
reagáljon, vagyis alapvető
szükségleteinek kielégítésére, vagy biztonságának megóvására
törekedjen. Ennek mikéntjét
azonban jelentősen befolyásolja a
tanulás, a körülmények
alakulása.
Ilyen
kulcsingerek az embernél
nem csak az éhség és szomjúság,
a salakanyagok ürítése, vagy az alvásszükséglet
és a megfelelő hőmérsékletű, biztonságos hely
igénye, hanem a
társkapcsolat alakításának
szociális igénye is.
Az emberi újszülött
„fiziológiai
koraszülött”, mert
csak kb. egy éves korára
éri el azt a fejlettségi szintet, amellyel
más emlősállatok már születésükkor
rendelkeznek. Életben maradása ezért
az anyai (jellegű) gondozástól
függ. A szociális
jelzések (pl.
nevetés vagy sírás, kérlelés vagy köszöntés
stb.) így
válnak kulcsingerekké, amelyekre a fejlődő gyermek
részben vele született, részben tanult módon
reagál.
A
viselkedéskutatók szerint az emberben is működik egy
„belső óra”,
amely motíváló tényezőként befolyásolja aktivitását, s azt, hogy mikor,
mire van elemi igénye. Ennélfogva, ha igényét az adott körülmények között
nem elégítheti ki, akkor nyugtalanná válik
és keresni kezdi a belső igény kielégítésének lehetőségét.
Wallace
Craig, az összehasonlító
viselkedéskutatás egyik megalapítója szerint
az appetencián alapuló
viselkedés eredetileg ugyan ösztönös, minthogy központi
idegrendszeri izgalmi állapotból
ered, de az embernél rugalmas,
alkalmazkodásra és késleltetésre képes, sőt, szimbólikus
vagy pótkielégülésekkel is beéri. (Ilyen pl. a kisgyermek
szopási igényének kielégítése ujjszopással, akkor is, ha nem éhes.)
A belső szükségletek és a kielégítésükre törekvés a gyermeknél
(sőt, gyakran a felnőttnél is)
tudattalanul történik.
Kulcsingerek és
tanulási készség
Egy
másik, neves viselkedéskutató,
Nikolaas Tinbergen (1976 ) szerint
az ösztön
olyan
hierarchikusan szerveződött
idegrendszeri mechanizmus, amelyet
bizonyos belső vagy külső impulzusok váltanak ki és koordinált
mozgások sorozatában
nyilvánul meg. Az
ösztönös viselkedés részben
neurohormonálisan irányított, részben pedig külső ingerek váltják
ki. Ennélfogva nem mindig a születéstől fogva jelentkezik, hanem csak akkor
működik, ha arra a szervezet fejlődése, érése során alkalmassá válik.
G.
Maler-Sieber (1982) szerint az
embernél is kimutatható a bizonyos
kulcsingerekre előprogramozott módon
történő reagálás készsége. Például már a 2-3 hónapos csecsemő
is barátságosan mosolyog, ha valaki föléje hajol. Egy másik
kulcsinger a
Konrad
Lorenz etológus
által az 1940-es években felfedezett „Kindchenschema”,
vagyis az a készségünk, hogy egy apró kis lényt, egy védtelen és esetlen
fiókát megsimogassunk és védelemben részesítsünk.
A velünk született viselkedés-kiváltó
mechanizmusok szerinte nem lebecsülendő szerepet játszanak a szexuális
viselkedésben és sokféle
társas viselkedésben is. Hozzáteszi
azonban, hogy az ember fejlődése során megtanulhatja ellensúlyozni,
semlegesíteni vagy átalakítani ezeket a vele született viselkedési készségeket,
s valójában minden
nevelés ezt célozza.
A
tanulási készség
természetesen biológiai, pontosabban idegrendszeri alapokon
nyugszik, s mind az állatoknál, mind az embernél különböző mértékű,
bár nem egyszer s mindenkorra adott, hanem az ontogenezis során változik. Éspedig
nem egyenletesen, ugyanis a
fejlődésnek vannak „érzékeny
szakaszai”, amelyekben
az akkori tapasztalatok és élmények mélyen bevésődnek
és rögzülnek. Ez az ún.
„imprinting”
jelensége, amit
Konrad Lorenz figyelt meg állatkísérletei során.
Az embernél különösen az első életév igen érzékeny
szakasza a pszichikus fejlődésnek; így súlyos
kihatásai lehetnek annak, ha nem
kapja meg a fejlődéséhez szükséges kulcsingereket.
René A. Spitz
és John Bowlby
(1951)
vizsgálataiból tudjuk, hogy a korai depriváció, pl.
a csecsemő tartós elszakítása
állandó gondozójától
„hospitalizálódáshoz”, a
személyiségfejlődés súlyos
károsodásához vezet. A negativ
élmény imprintingszerűen bevésődik,
s a gyermekben „ősbizalom”
helyett bizalmatlanságot és
közömbösséget alakít ki. Holott a tanulás és így a fejlődés egyik fő
motívuma a
kíváncsiság, amely
az új kulcsingerekre, az egyén számára fontos, előnyös vagy veszélyes
helyzetekre irányul.
Ez természetesen a szexuális kíváncsiságra is érvényes, amely
így a pszichoszexuális fejlődés legfőbb motíválója.
Végeredményben
tehát a szexuális képességeink eredetüket tekintve
nem különböznek más képességeinktől.
A genetikailag adott lehetőségeket
többé vagy kevésbé a külső,
környezeti hatások mobilizálják, különböző
ritmusban és irányban. A szexuális
képességek fejlődése szorosan összefügg
más, főként
szociális képességekkel, az egész személyiség fejlődésével,
amelynek egyik fő
vonala éppen a pszichoszexuális
fejlődés.
Szexuális
képességeken természetesen nemcsak az erotikus képességeket
értjük, hanem a nemek
viszonyával kapcsolatos és a
fajfenntartási-családtervezési képességeket is. Mindegyik esetben viselkedési
képességekről van szó, amelyek a központi idegrendszer
pszichikus mechanizmusainak irányítása alatt állnak, s jórészt
tudattalanul működnek. Ezeket
Freud nyomán sokáig velünk születettnek, azaz ösztönösnek tartották,
az utóbbi évtizedekben viszont tisztázódott, hogy tanult és beidegződött
(sztereotip) mechanizmusok, hasonlóan a beszédképességhez
(amelynek szintén csak a lehetősége születik velünk, de hogy milyen
nyelvet és mennyire sajátítunk el, az már a kulcsingerektől és fejlesztő
hatásoktól függ). A szexuális viselkedés képessége mindhárom vonatkozásban
a szociális környezettel kölcsönhatásban alakul.
A
20. század középső évtizedeinek
az állati viselkedést tanulmányozó kutatásai
kulcskérdésnek tekintették az állatok és emberek viselkedésmintáinak
hasonlóságát. Hasonló célokat követett később az ún.
szociobiológia
is, amely pusztán biológiai
tényezőkkel próbálta magyarázni az emberi viselkedést; például a párválasztást
az állatok hasonló aktusával tette egyenlővé. Ezek az irányzatok inspirálták
az evolúciós
pszichológiát, amely szerint
(lásd pl. Pléh Cs. 2001) az emberi pszichikumot
is evolúciós törvényszerűségek
irányítják. Igy eredetileg a párválasztás
is elsődlegesen a faj fennmaradását, „túlélését”
szolgálta, tehát ma is biológiai alapokon történik.
Eszerint a genetikai szabályozás
a viselkedés meghatározója. Ilyen
alapon már a
„szerelem biokémiájáról”
beszélnek: a gének működése nyomán az emberi agyban változóan
alakul a dopamin és a szerotonin mennyisége, s ezektől nem csak a
tesztoszteron nevű androgén (férfihormon)
termelődése függne, hanem a szexuális vonzalom és
a szerelem megjelenése is.
A szerelem elmúlását azzal magyarázzák, hogy az említett hormonok intenziv
termelődése 30 hónapon belül leáll; igy a szerelem véget ér, hacsak meg
nem jelenik egy új hormon, az oxitocin, amit gyakran „boldogsághormonnak”
neveznek, mert elégedettségérzetet kelt.
Valójában persze nem a
hormonok váltják ki a szerelmet vagy
a nemi vágyat, hanem ez utóbbiak
szociális ingerei váltják ki bizonyos hormonok szintjének növekedését,
elmúlásuk pedig a csökkenését. Állatkísérletekből
nem indokolt közvetlenül arra következtetni, hogy az emberi élet során
szerzett készségek felhasználása „genetikai szabályozás” alatt állna.
A szociális
„szkriptek” szerepe
A
kisgyermeknek eleinte fogalma sincs a szexualitásról.
Csak fokozatosan tudja meg – pszichoszexuális fejlődése során --,
hogy milyen viselkedések számítanak „szexuálisnak”,
s ezekből mikor, mennyit, hogyan és kivel szabad megvalósítania, hogy az
megfeleljen a számára kijelölt nemi szerepnek, s milyen következményekkel járhat
az ettől való eltérés. Ezt a
folyamatot szexuálszociológusok
(pl. J.H. Gagnon és W. Simon, 1973) „szkriptezésnek”
vagy „szkriptezett viselkedésnek” nevezték,
ezzel jelezve, hogy szerep-előírások, „forgatókönyvek”
szerint történik. A
„script”
latin
szó, írást jelent, átvitt értelemben előírt
viselkedést, szabályokat, normákat. Ahogy a színészeknek meg kell
tanulniuk, hogyan viselkedjenek, mit mondjanak az adott
szerepben, ugyanúgy mindenki – akarva-akaratlanul – megtanulja,
hogyan kell viselkednie egy adott helyzetben. Persze nem könyvből, hanem mások
példája nyomán, vagy „trial and error” (próba – szerencse) alapon. Ez
mindenfajta viselkedésre, így a szexuális viselkedésre is érvényes.
A
probléma abból adódik, hogy mindenki sokféle szkripttel, szerepmintával találkozik,
s ezek gyakran elég eltérő, sőt ellentmondásos viselkedési modelleket nyújtanak: mást mond a szülő, az iskola, a barátok és partnerek, az
egyház, a média stb. A
szexuális szkripteknek ez a
sokfélesége különösen a felnőttkor elérése előtt megnehezíti a
fiatalok eligazodását, s többnyire kevés segítséget kapnak a szkriptek közötti
választáshoz. Igy nem mindíg képesek
a számukra legmegfelelőbb szkripteket megtalálni és azok szerint viselkedni.
Ez ugyanis feltételezi, hogy az elvárt viselkedésmódokat
összehasonlítsák és értékeljék – ami kognitiv és emocionális
teljesítmény. A szkriptezés
második szintje a kiválasztott és elfogadott szkript összeegyeztetése
az egyén számára fontos, viszonyítási személyek
(szülők, barátok, partnerek) szkriptjeivel, viselkedési elvárásaival.
Ez már interperszonális folyamat. Egy harmadik szintnek tekinthető
az egyéni szkriptek egyeztetése az
adott társadalom kulturális
szkriptjeivel, amelyektől függ, hogy az egyén szexuális viselkedési
normái erkölcsösnek, jogszerűnek
és egészségesnek számítanak, vagy ellenkezőleg.
Minthogy
a társadalom különböző rétegei kulturálisan és történelmileg is változóak,
ebből E.J.
Haeberle (2004) szerint
néhány fontos következtetés adódik:
1.
Az emberi szexuális
viselkedés kultúránként és korszakonként is változó.
2.
Ennek megfelelően változik
a szexuális viselkedés jelentése
és értelmezése is.
3.
Ugyanígy
változik annak módja, ahogyan a nemi szerepviselkedést, az erotikus és a
fajfenntartó viselkedést egymással összekapcsolják.
4.
Mindezek vizsgálata
(vagyis a szexológia) maga is kulturálisan és történelmileg meghatározott.
Ennélfogva
természetesen a szexuálpszichológia sem tarthat igényt örökérvényű
igazságok megállapítására, hanem más tudományokhoz hasonlóan, állandóan
továbbfejlődik.