3.
A szexuális
orientáció kialakulása
A
férfi vagy női test iránti erotikus érdeklődést,
a férfiakkal vagy nőkkel
létesítendő szexuális
kapcsolat igényét nevezik az egyén
szexuális orientációjának, irányultságának, beállítottságának.
Tévedés lenne ezt „vagy – vagy” kérdésnek tartani;
a szexológiai vizsgálatok
ugyanis megállapították, hogy inkább fokozati
különbségekről van szó. A
felnőttek többsége ugyan nagy mértékben
heteroszexuálisan orientált, de köztük is
sokan vannak a
többé-kevésbé biszexuálisok,
akik valamennyire mindkét nemmel képesek
szexuális élvezethez és
kielégüléshez jutni. A
kizárólag homoszexuális
beállítottságúak aránya pedig
egy számmal is kifejezhető
(vagyis nem éri el a 10%-ot).
Ezt az
elmúlt évszázadban számos kutató
állapította meg; köztük a
legismertebb A.C. Kinsey (1948),
aki a lehetséges szexuális beállítottságok skáláját összeállítva
egyik végére (0) a kizárólag
heteroszexuális, a másik végére (6) pedig a kizárólag homoszexuális
viselkedést tette; a köztük levő
fokozatok (1—5-ig)
pedig a különböző mértékben biszexuális
viselkedéseket jelzik. (Lásd 2. ábra) Fritz
Klein, amerikai
szexuálterapeuta a Kinsey-féle
skálát részletezve
néhány újabb dimenzióval egészítette ki. (Lásd 3. ábra)
Minthogy
közel kétezer éves zsidó-keresztény
kultúránkban mindeddig csak a
heteroszexuális beállítottság számított „normálisnak”, a kivételeket
ez alól bűnnek vagy betegségnek tartották, tehát büntették, vagy gyógyítani
próbálták. Az eredetileg zoológus
Kinsey azonban már tudta,
hogy a homoszexuális viselkedés az állatvilágban is előfordul, s így
megjelenése az embernél sem meglepő. A homoszexuális fantáziák ugyan
gyakoribbak, mint a tényleges homoszexuális viselkedés,, s ez megnehezíti
annak eldöntését, hogy mi legyen a beállítottság kritériuma.
A megítélést az is nehezíti, hogy sokaknál mindkét orientáció
megfér egymás mellett, különböző arányban, s maga a beállítottság
is változhat az egyén élete során.
Kinsey ezért arra a következtetésre jutott, hogy a
„homoszexuálisok” helyett
inkább csak homoszexuális
jellegű viselkedésről beszélhetünk,
ami legtöbbször nem zárja ki a heteroszexuális viselkedést sem, bár ezek
aránya eltérő lehet.
Indokolatlan
tehát a homoszexuális (vagy
biszexuális) viselkedés okaként különleges
szomatikus (hormonális,
genetikai stb.)
tényezőket
feltételezni, s így fogyatékosságnak
vagy éppen betegségnek tartani
és gyógyítására
törekedni (ahogyan az a 20. században
történt). A
szexuális orientációt
veleszületettnek tartó „esszencialista”
irányzat napjainkra már háttérbe
szorult a „konstrukcionista”
értelmezés mellett, amely a
szexuális beállítottságot történelmi
és szociokulturális konstrukcióként fogja fel. Ez különösen fontos a homoszexuális orientáció
megítélése szempontjából.
Ugyanakkor tény, hogy bizonyos újabb genetikai tanulmányok még mindíg a
biológiai determináció mellett érvelnek. Hívatkoznak pl. arra, hogy
monozigota ikerpárok több mint 50%-a hasonlóságot mutat a homoszexuális beállítottságot
illetően, míg a nem vér szerinti testvéreknél ez alig 10%-os
stb. A gének természetesen sok mindent lehetővé tesznek, vagy
befolyásolnak, de
ritkán determinálnak.
A szexuális viselkedés lehetséges „tárgyai”
Egy némileg
leegyszerűsítő, formális felosztás szerint, amelyet
W. von Humboldt (1827) óta
ismerünk, az emberi szexuális viselkedés
négyféle „objektumra” irányulhat:
önmagára az egyénre, egy
másneműre, egy azonos neműre, vagy egy állatra. (Az utóbbi napjainkban és
kultúránkban már ritkán fordul elő; Kinsey
vizsgálatai szerint a férfiak 8%-ánál és a nők 4%-ánál; a múltban valószínűleg
gyakoribb volt, ahogyan azt pl. egyes ógörög mondák és műalkotások tükrözik.
Helyettük ma inkább bizonyos tárgyak jöhetnek számításba.)
Az
erotikus öningerlés (autoerotika)
nemcsak éber, hanem alvó állapotban
is előfordulhat; ilyenkor természetesen
nem tudatos és rendszerint szexuális tartalmú
álmokhoz kapcsolódik. Az
alvás során bármikor előfordulhatnak
erozikus
álmok mindkét nemnél, s ezek – intenzitásuktól függően – szexuális
reagálást, sőt, orgazmust is előidézhetnek. (A férfiaknál éjszakánként
többször előforduló „fiziológiás
erekciók” viszont többnyire nem kapcsolódnak szexuális álmokhoz, s nem járnak
orgazmussal.) A napközben, éber
állapotban történő szexuális
öningerlést, latin eredetű nevének megfelelően (maszturbáció, de
korábban onániának is nevezték)
általában kézzel
gyakorolják, de gyakori a nemi szerv hozzádörzsölése valamely tárgyhoz
(lepedőhöz, párnához stb.) is.
A szexológiai vizsgálatok szerint az embernél ez a leggyakoribb
formája a szexuális aktivitásnak. (Egyébként
jónéhány emlősállatnál és minden primátánál
is előfordul.) Az ókorban és középkorban
természetesnek tartották, a legutóbbi évszázadokban azonban negativ előítéletek
terjedtek el róla: bűnnek és betegségnek tartották – sajnos, sokan
még ma is bűntudattal gyakorolják.
A
heteroszexuális irányultságú egyének
jellemzője, hogy elsődlegesen vagy kizárólagosan a más neműekhez
vonzódnak, közülük választják ki azt, akivel a nemi érintkezés
valamilyen formája számukra erotikus izgalmat és élvezetet jelent. A nemi
érintkezés sokféleképpen történhet: már
a partner látványa vagy elképzelése is izgalmat válthat ki; a testi érintkezés pedig
történhet manuálisan, a
szexuálisan ingerelhető testfelületek, erogén zónák simogatásával, masszírozásával; aztán orálisan, vagyis
az erogén zónák szájjal ingerlése révén;
genitálisan, a nemi szervek találkozása, vagyis pl. közösülés
(koitusz) révén, vagy análisan,
tehát a végbélnyílás ingerlése
útján. Régebben a nemi érintkezést
sokan a közösülésre szűkítették le;
inkább csak a 20. században
kezdett elterjedni az orális ingerlés két fő formája: a felláció
(a hímvessző szájjal ingerlése) és a kunnilingváció (a női vulva szájjal ingerlése).
A
heteroszexuális viselkedés leggyakoribb formája a vaginális közösülés,
amelyet rendszerint hosszabb-rövidebb előjáték
(csókolózás, simogatás stb.)
előz meg, a szexuális izgalom (merevedés,
hüvely-nedvesedés) fokozása érdekében.
A nők számára rendkívül fontos a klitorisz (csikló)
direkt vagy indirekt ingerlése (kézzel vagy szájjal), mert így sokkal
könnyebben eljutnak a kielégülésig, mint pusztán a közösüléstől.
Az egyszerre történő kielégülés ritkán sikerül, de nem is fontos; jobb,
ha a férfi ki tudja várni a nő (néha többszörös)
orgazmusát. Ez sok férfinek nehéz, különösen, ha az önkielégítések
során megszokták a (magömléssel kísért) gyors kielégülést.
Magömlés (ejakuláció) egyébként
a nőknél is előfordulhat, mert a hüvely ún. G-zónájának ingerlése
folytán a húgycső, vagy annak „parauretrális
mirigyei” váladékot termelnek, amit az orgazmus izom-összehúzódásai
kipréselnek a húgycsőből. A
közösülés viszonylag ritka változata az
anális közösülés,, amit heteroszexuális párok
részben a változatosság, részben a fogamzásgátlás kedvéért
gyakorolnak.
Az
erogén zónák kézzel ingerlése
az orális ingerlés mellett az egyik leggyakoribb nemi érintkezési
forma. Mindkettő a petting fogalmába
tartozik, amely minden, a közösülésen kívül megvalósítható szeretkezési
módot jelent; előnye, hogy elkerülhetővé
teszi a nem kívánt terhességet, jórészt a különböző fertőzéseket is, ráadásul
némi gyakorlattal orgazmust is
eredményez.
A
homoszexuális nemi érintkezés
formái a vaginális közösülés kivételével nem különböznek a
heteroszexuális érintkezéstől. Leggyakrabban a
kézzel vagy
szájjal ingerlés fordul elő; férfi
pároknál emellett az anális közösülés is gyakori.
A nők közötti szexuális kapcsolatok
rendszerint tartósabbak és inkább járnak emocionális kötődéssel,
mint a férfiak közöttiek.
S. Freud biszexualitás koncepciójának bírálata
A
biszexualitásokról szóló könyv (E.J.
Haeberle – R. Gindorf: Bisexualitäten,
1994) egyik tanulmányában három
amerikai szociálpszichológus, J. R. Gagnon,
C.S. Greenblat és M. Kimmel vitatkozik
az esszencialistákkal ,akik a szexuális beállítottságot biológiai
eredetűnek és veleszületettnek tartják. Velük szemben a
konstruktivistáknak
adnak igazat, vagyis a szexuális beállítottságokról – köztük a
biszexualitásról is – sokféleségéből és változékonyságából
kiindulva úgy vélik:
az ontogenezis
során kialakuló konstruktumokról van szó, amelyeknek alakulását különböző
kulturális hatások, interperszonális
és interpszichikus
szkriptek befolyásolják.
A könyv egy másik tanulmányában E. Borneman S. Freud biszexualitás-fogalmának változatairól azt írja, hogy ez a fogalom Freudnál a következő összefüggésekben merül fel:
1.
Evolúciós biszexualitásként.
Eszerint
fajfejlődésünk kezdetén az emberek biszexuálisak voltak, s ebből polarizálódott
később – különböző korlátozások folytán --
a heteroszexualitás
és a
homoszexualitás. Ezt a tetszetős hipotézist azonban semmivel sem tudja
alátámasztani (az ógörög mítoszon kívül).
2.
Embrionális biszexualitásként.
Ezt
abból kiindulva tételezte fel, hogy az ontogenezis a fajfejlődést utánozza,
s a magzat fejlődésének első két hónapjában
a fiú- és lánymagzat nemi
szervei még kialakulatlanok és
hasonlítanak. Ám ez önmagában semmit sem bizonyít. .
3.
Hermafroditizmusként. Erről
Freud többféle értelemben
is beszél; pl.
Platonra utalva lehetségesnek tartotta, hogy az ember eredetileg
hermafrodita volt; ezért az ókor istenei is gyakran kétneműek. Az ősi
mítoszokat azonban aligha lehet tudományos érvként komolyan venni.
4.
Szomatikus biszexualitásként:
Bizonyos
fokú „anatómiai hermafroditizmust”, vagyis az ellenkező nemi berendezés
csökevényes jelenlétét
Freud mindenkinél
normálisnak tartotta. Ez is
bizonyítatlan hipotézis, vagy
puszta fantáziálás.
5.
Pszichikus biszexualitásként.
Ugyanígy
normálisnak tartotta, hogy mindkét
nem lelki alkatában vannak férfias
és nőies
vonások (persze
eltérő arányban).
Minthogy a „férfias és nőies” vonások meghatározása relativ és történetileg
változó, aligha lehet közük a
szexuális beállítottsághoz.
6.
Biszexuális énképként.
A fentiekből
adódóan úgy vélte,
sokak énképe a férfias és
nőies identitás között
ingadozik. (Nem nagyon tett különbséget a
homoszexualitás, biszexualitás
és a transszexualitás között. Az énkép férfias vagy nőies
jellegéből illetve ennek ingadozásából viszont valóban következhet a
szexuális orientáció ingadozása.)
7.
Biszexuális tárgyválasztásként.
Freud
ezt a hajlamot abból eredeztette,
hogy a
kisgyermek tárgyválasztása
éppúgy irányulhat az anyára, mint az apára. A kisgyermek „tárgyválasztása”
azonban korántsem határozza meg a későbbi irányultságát és választásait.
8.
A választott
tárgy biszexualitásaként.
Ugyancsak
a kisgyermek Ödipusz-komplexusából
eredeztette Freud, hogy
olyan partnert keresünk, akiben egyaránt vannak
nőies (az anyára
hasonlító) és
férfias (apára
hasonlító) tulajdonságok.
(Ennek viszont semmi köze a biszexualitáshoz.)
9.
A nő biszexualitásaként. Freud
szerint részben ennek tulajdonítható, hogy
nemi szervében is együtt van a férfias
(klitorisz) és
nőies (vagina)
elem. Ám semmi sem indokolja,
hogy anatómiai sajátosságokból próbálja levezetni a pszichoszexuális
orientációt.
Borneman
mindezeket a gondolatokat bővebben is
kommentálja.
Más
elméletek, kutatási eredmények
Egy
holland szexuálterapeuta,
A.X. van Naerssen (in: Haeberle, E.J.- R.Gindorf, 1994) szerint a szexuális viselkedést három különböző
perspektivából lehet elemezni.
A pszichoanalitikus, a
behaviorisztikus és az orvostudományi magyarázat
egyaránt reális lehet. A különböző szakembereknek azonban egyezségre
kell jutniuk a szexuális jelenségek értelmezésében.
A szexuális orientációt lehet kognitiv folyamatként, vagy az egyén emocionális
és szociális készségeként elemezni. A folyamat szakaszokra tagolható:
szenzibilizálódás, identitás-zavar, egy identitás
elfogadása és
fixálása. Az utóbbinak lényege
az elkötelezettség érzése bizonyos viselkedésminták követésére, amely valamilyen
szexuális kapcsolat létesítésében nyilvánul meg.
Egy másik kutató véleménye, hogy nem önmagukban a korai élmények a
döntőek, hanem ahogyan azokra emlékszünk,
azokat értelmezzük és feldolgozzuk.
Von
Naerssen vizsgálatai alapján
úgy látja, a szexuális identitás és orientáció elemzése
csupán az egyéni pszichoszexuális fejlődés magyarázatának egyik
lehetséges útja. Ez a tudományos
hagyomány Erikson
(1968) könyvének megjelenése óta nagyon népszerű, mert lehetővé
teszi az egyének besorolását a hetero-,
vagy homoszexualitás és
biszexualitás kategóriáiba. Valójában
azonban nincs éles különbség
az
említett orientációs kategóriák között, s a felnőtté váló fiatalokat ma olyan sokféle
szkript és inger éri, hogy egyre nehezebben tudják magukat bármelyik
kategóriába besorolni. A von Naerssen által vizsgált fiatal férfiaknak is
épp ez okozott gondot, ugyanis maszturbációs
fantáziáikban gyakran keveredtek a hetero-
és homoszexuális jelenetek, ami zavarólag hatott rájuk és megnehezítette
az orgazmus elérését.
A szerző ezzel kapcsolatban utal W.
Masters és V. Johnsonra (1979), akik szerint
egyáltalán nem ritka, hogy heteroszexuális férfiaknak
homoszexuális fantáziáik
vannak; a homoszexuálisoknál
pedig heteroszexuális fantáziák is
felmerülnek.
A von
Naerssen által vizsgált fiatalemberek emiatt nem tudták eldönteni, hogy
hetero-, vagy homoszexuális beállítottságúak. Tizenéves korukban
ugyanis váltakozva volt
kapcsolatuk azonos-
és másnemű partnerekkel. Orientációs bizonytalanságuk szorongásokat
váltott ki, s még a maszturbáció sem hozott megnyugvást.
Nem tudták elkötelezni magukat egyik
szexuális beállítottság mellett sem; ezért
kerestek szaksegítséget.
Von Naerssen valamelyik
szexuális orientáció preferálása,
vagy a kisgyermekkori traumák elemzése helyett
javasolta az orientációs bizonytalanság
és a fantáziák sokféleségének
elfogadását és olyan
szexuális kapcsolatok létesítését, amelyben jól érzik magukat
(függetlenül a partner nemétől).
"A többi majd
kialakul"