Dr. Szilágyi Vilmos
Szexuálpedagógia
Szexuális egészségnevelés
2006, Athenaeum, 271 old.
Tartalom
Előszó (Dr. Buda Béla)
A szexuális egészség veszélyeztetettsége
Kommentárok
A szexuális nevelés mint prevenció és szocializáció
Viszonya a nevelés más feladataihoz
A szexuális nevelés típusai
A progresszív szexuális nevelés céljai és alapelvei
A szexuális funkciók ápolása és fejlesztése
Kommentárok
Konzervativok és szexuálreformerek
Skandináv kezdeményezés – német folytatás
Magyar próbálkozások az utóbbi évtizedekben
Kommentárok
Személyi és tárgyi feltételek
A szülők előkészítése, megnyerése
A „kettős nevelés” elhárítása
Integráció: beépülés a tantárgyakba?
Kommentárok
Pszichoszexuális fejlődés óvodás és kisiskolás korban
Pszichoszexuális fejlődés a tizenéves korban
A szülőkről való érzelmi leválás
A felnőtté válás buktatói
A partnerkapcsolatok fejlődése
A szerelmi élmény érettsége
A petting és az első közösülés
A párválasztási érettség kialakulása
A pszichoszexuális fejlődés zavarai
Az átfogó program struktúrája
A nevelési intézmények feladatai életkoronként
Alapfogalmak és témakörök:
A nemek anatómiája és fiziológiája
Reproduktiv (gyermeknemző) folyamatok
Nemi érés, serdülés
Testvázlat, testkép
Szexuális identitás és beállítottság
A család
Barátságok
Szeretet, szerelem
Randevúzás (együttjárás)
Házasság: életre szóló elköteleződés
Szülővé válás
Értékek
Döntéshozatal
Kommunikáció
Önérvényesítés
Egyezkedés
Segítségkérés
Szexualitás az élet során
Maszturbáció
Együttes szexuális viselkedés
Szexuális absztinencia
Emberi szexuális reagálás
Szexuális fantáziálás
Szexuális zavarok
Fogamzásgátlás
Művi abortusz
Nemi úton terjedő betegségek
Szexuális visszaélések
Reproduktiv egészség, nemzőképesség
Szexualitás és társadalom
Nemi szerepek
Szexualitás és törvénykezés
Szexualitás és vallás
Különbözőségek a nemiség terén
Szexualitás és a művészetek
Szexualitás és a média
A mérésekről általában
Tudásszint és neveltségi szint vizsgálatok
Szexuálpedagógiai helyzetteremtés: interjúk, kérdőívek, skálák
Az iskolai nemi nevelés megszervezése
Programkészítés . Módszerek és eszközök
A koedukáció mint módszertani probléma
Előadás és beszélgetés. A hangnem
Olvasmányok feldolgozása. Audiovizuális szemléltető eszközök.
Programozott oktatás
A csoportmunka alkalmazása
Egyéni foglalkozás és tanácsadás
Kiegészítés az életkori szintek programjaihoz
Óvodáskor és alsóbb osztályok
Tizenévesek
Kommentárok
Tanár és tanuló „intim kapcsolata”
Maszturbáció az iskolában
Pornográfia az iskolában
A trágár beszéd
Serdülőkori partnerkapcsolatok
Házibuli és csoportszex, diszkó- és droghatások
Felnőtt erőszakos közeledése vagy csábítása
Nem kívánt terhesség, művi abortusz
Nemi úton terjedő betegségek
Kommentárok
Függelék: Felsőfokú szexuálpedagógiai továbbképzés projektje